Geometria nie tylko w szkole…

Pole powierzchni, miara kąta, krzywizna, rąby i prostopadłościany to tylko niektóre zagadnienia z dziedziny matematyki, a konkretnie geometrii -zmory niejednego ucznia w szkole. Jednak nie o tym będzie mowa choć w prawdzie pojawią się kąty i koła, ale w kontekście samochodu.

 

Czym jest zbieżność i geometria kół w samochodzie ?

Kiedy koła skierowane są na zewnątrz mówi się o ujemnej zbieżności, natomiast kiedy skierowane są do wewnątrz parametr ten jest dodatni. Zbieżność określa położenie kół pojazdu na jednej osi. Prawidłowe ustawienie tego parametru to stan, kiedy koła pojazdu są skierowane lekko ku sobie.

Geometrię natomiast przeprowadza się w celu ustawienia kąta: pochylenia kół, zbieżności kół, pochylenia i wyprzedzania sworznia zwrotnicy. Dokonuje się jej przez zmianę długości drążków zbieżności czy drążków kierowniczych oraz przez dokręcenie lub poluzowanie śruby wahacza.

Jaki i kiedy ustawić zbieżność?

Najlepszym ustawieniem zbieżności są ustawienia fabryczne pojazdu. Producenci samochodów dostosowują zawieszenie pod kątem przeznaczenia samochodu. Parametr ten należy sprawdzać regularnie. Kiedy przydarzy nam się wypadek, kupujemy używany samochód lub po prostu ze względu na zły stan dróg: dziury czy gwałtowne najechanie na krawężnik konieczne jest ponowne ustawienie zbieżności.

Co zyskujesz?

Geometria kół pozwala na ocenę kondycji pojazdu. Jeśli kupujesz używany samochód to zapisz ten punkt jako obowiązkowy do sprawdzenia.

Do tego zyskujemy pewne prowadzenie pojazdu, nie będzie on „uciekał na boki”. Ponadto bezpieczeństwo a ono na drodze jest wartością priorytetową. Kolejną zaletą jest prawidłowe zużycie ogumienia bez nierównego starcia bieżnika opony oraz mniejsze zużycia paliwa.

Kierowco zadbaj o swoje cztery kółka 😊

Sprawdź nas ▶ Cennik usług serwisu Top Gum nowe-opony.pl